Target

Er zijn buiten Japan niet veel boeken beschikbaar over Kyudo. Als je kijkt naar sites als Amazon of Bol dan zie je over het onderwerp een handjevol boeken die je kunt bestellen, waarvan de meeste al vele jaren geleden zijn geschreven. De bekende boeken van Herrigel en Acker bijvoorbeeld zijn van rond de 2e wereldoorlog. Een ander bekend boek van Onuma sensei is van begin jaren 90 en is, hoewel nog steeds relevant, dus ook al weer 30 jaar oud. 

Recentelijk is er een nieuw boek bijgekomen van de Fransman Jerome Chouchan. Dit boek heeft een andere insteek dan de 'normale' boeken over Kyudo en gaat niet over de techniek of de relatie met zen. De heer Chouchan geeft in dit boek namelijk uitleg hoe hij de principes van Kyudo heeft gebruikt in zijn carrière. Het is dus een 'business' boek met Kyudo als uitgangspunt.

Chouchan is zowel zakelijk als binnen Kyudo succesvol. Bij Kyudo is hij de houder van een 5e dan Renshi en zakelijk is hij commercieel directeur in Japan voor het Belgische chocolademerk Godiva. Hij is dus iemand die beide werelden die ogenschijnlijk niets met elkaar te maken hebben bij elkaar kan brengen. Zijn boek 'Target' is dan ook een interessante kijk op zijn aanpak op ondernemen, zaken doen in Japan en zijn gebruik van de filosofie van Kyudo.

De eerste hoofdstukken van het boek gaan over het raken van het doel en Chouchan beargumenteert daarin dat Westerse managers zeer doelgericht zijn, maar uiteindelijk hun doel missen omdat ze de belangrijke zaken in de bedrijfsvoering nalaten. Hij stelt dat een kwalitatief goed product, met uitstekende service zichzelf verkoopt en zorgt voor een duurzame groei van het bedrijf. De vergelijking met Kyudo is hierbij dan ook snel gemaakt. Een correct schot leidt tot een treffer. Een focus op alleen het doel kan leiden tot een leeg, lelijk schot waarbij de resultaten vaak niet te herhalen zijn. De hoofdstukken die daarna volgen gaan over uitlopende onderwerpen als persoonlijke groei, zelfinspectie, momentum, ethiek in zakendoen en de privé/werkbalans. Allemaal gezien vanuit het perspectief van Kyudo en zijn ervaringen als manager van een internationaal bedrijf in Japan.

Elk hoofdstuk van het boek heeft daarbij een vergelijkbare opbouw. Chouchan legt een begrip binnen Kyudo uit waarbij hij dit soms aanvult met zijn persoonlijke ervaring over het onderwerp. Daarna gaat hij in op zijn ervaringen bij Godiva en Lladro in Japan, en legt hij een relatie tussen de twee. De simpele uitleg van Kyudo zorgt ervoor dat het boek ook goed leesbaar is voor mensen die Kyudo niet kennen of beoefenen.

Het is een interessant boek en zeker de moeite waard voor Kyudoka's die ook werkzaam zijn in het bedrijfsleven. Een groot aantal dingen die Chouchan beschrijft zijn zeker herkenbaar. Aan de andere kant is er natuurlijk ook de vraag hoeveel de filosofie achter Kyudo bij heeft gedragen aan het succes van de merken Godiva en Lladro in Japan. Chouchan laat dit een beetje in het midden, maar stelt wel dat Kyudo een grote invloed op zijn eigen leven heeft gehad.

Jerome Chouchan : Target - Business wisdom from the ancient Japanese martial art of Kyudo.

Het boek is in Nederland verkrijgbaar o.a. bij Bol.com als ebook en hardcover.